Samensturing: het beste van twee werelden samen
Wat was het vroeger toch fijn. Er was altijd een manager waar je naar toe kon met een probleem. En het maakte niet uit of hij of zij er wat mee deed, het was niet meer jouw probleem. Sterker nog, als het probleem groter werd, dan keek je je collega aan met de bekende blik, die zei “ze doen er weer niks mee, ze hebben het druk met andere dingen die ze belangrijker vinden”.
Heerlijk, we bepalen het nu zelf
Daarna kwam zelfsturing. Er was plotseling geen manager meer die de handtekeningen moest zetten, die met Excel-lijsten door de afdeling liep omdat de cijfers niet op orde waren en die ons op onze vingers keek. Heerlijk, we mogen het nu zelf bepalen. Zelf keuzes maken hoe de taken verdeeld worden, welke klus we wel of niet doen, hoe het vakantierooster wordt ingevuld.
De bedoeling werd onduidelijk
Maar met de intrede van zelfsturing ontdekten we dat het lastig werd om de verbinding in de organisatie op orde te houden. Elk team werkte met eigen doelstellingen, centrale overleggen werden geskipt, eilanden ontstonden en we dreven uit elkaar. Het gevoel van samen voor één doel werken vervaagde, waarmee de bedoeling van de organisatie steeds onduidelijker werd. En de “gezamenlijke vijand”, de manager, konden we er niet meer op aankijken, want die was er niet meer.
Het beste samenvoegen met samensturing
Hoe zou het zijn als we het beste van die twee werelden samen kunnen voegen, zodat we niet het gevoel hebben er alleen voor te staan én tegelijk geen last hebben van een manager die zijn eigen agenda heeft?
Een organisatie waarin we wel iemand hebben die het gezamenlijke doel duidelijk maakt, dit uitdraagt en die zorgt voor verbinding tussen de teams, maar die zich niet bemoeit met de inhoud van ons werk. Een organisatie waarin op basis van gelijkwaardigheid besluiten worden genomen en waar de kaders voor besluitvorming helder zijn. Waar een leider is die naast je komt zitten als je hem nodig hebt en die je helpt om de juiste richting te vinden, waarbij het gezamenlijke doel leidend is en waarbij jouw inzet en talent maximaal wordt benut.
Dan is de organisatie samensturend! En volgens mij is dit een organisatievorm waarin heel veel mensen graag willen werken.
Als we willen kan het mensen, als we willen kan het.